بلک فرایدی یا جمعه سیاه از نظر فروشندگان اینترنتی ایرانی اینه  که باید دراین جمعه روزگار مشتری رو سیاه کرد !

اما در واقع جمعه سیاه یعنی فروش محصولات قدیمی و کم فروش با مقداری ضرر برای تشویق مشتریان به خرید بیشتر و همچنین کم به اقشار آسیب پذیر جامعه با تخفیف های بی سابقه.

 رویداد جمعه سیاه یا بلک فرایدی هر ساله به دلیل استقبال بی سابقه اقشار ضعیف و متوسط جامعه از کالاهای لوکس با تخفیف ویژه تکرار میشه و همچنان به قوت خودش ادامه داره.

people-in-blackfriday

هجوم مردم آمریکا در روز جمعه سیاه به فروشگاه های دارای تخفیف

تا صحبت از بلک فرایدی یا جمعه سیاه میشود اولین ذهنیت مخاطبین افزایش کاذب قیمت ها توسط فروشگاه ها و حراج های اینترنتی و تخفیف های دروغین است !

 حتی دیده شده در بعضی موارد قیمت کالا بعد از تخفیف بیش تر از قیمت واقعی در بازار است.

در این میان عده ای از کسب و کار های اینترنتی هم به شیوه ای حرفه ای از فضای بی اعتمادی مخاطبین استفاده میکنن و نه تنها حراجی خود را اعلام میکنند بلکه این انگیزه را به مخاطبین خود میدهند تا از محصولاتشان دیدن کنند.

اتفاقا سنت بلک فرایدی یک سنت بسیار جالبه که روزگاری در آمریکا شکل گرفته و فلسفه خیلی جالبی داره.

 

ویدیو هرج و مرج و درگیری در روز بلک فرایدی در خارج از کشور

 

جمعه ای خاکستری در ایران!

 

چندین ساله که در ایران هم خیلی از سنت های غربی تقلید میشه (مثل هالوین ، کریسمس ، ولنتاین و …) و این سنت هم با تمام خوب و بدیاش تقلید میشه و مزایا و معایب خاص خودش رو داره.

متاسفانه در ساعات اولیه روز جمعه اکثر مارکت های اینتنرتی معروفی که مردم رو به خرید در روز جمعه سیاه دعوت میکردند از دسترس خارج شدن.

 

سایت دیجیکالا و بامیلو که بزرگترین فروشگاه های اینترنتی ایرانی محسوب میشوند در ساعات اولیه روز جمعه از دسترس خارج شدند.

BAMILO-IN-Blackfriday

تصویر سایت بامیلو در ساعات اولیه جمعه سیاه

digikala-in-blackfriday

سایت دیجیکالا در ساعات اولیه تخفیف ویژه حراجمعه ! ( جمعه سیاه دیجی کالا)

 

فروشگاه اینترنتی ژاکت و ابزار وردپرس  درساعات اولیه روز در  درگاه های پرداخت خود دچار نقص شدند.

(فروشگاه های مخصوص فروش قالب و ارائه دهنده خدمات مخصوص طراحی سایت با وردپرس)

zhaket2-IN-Blackfriday

مشکل سرور سایت ژاکت در جمعه سیاه

zhaket-IN-Blackfriday

اعلامیه سایت ژاکت به دلیل مشکلات در ساعات اولیه

abzarwp-in-blackfriday

اعلامیه سایت ابزار وردپرس به کاربران به دلیل مشکلات جمعه سیاه

 

 

بعضی از فروشگاه های اینترنتی هم حتی زحمت سرچ کردن به خودشون ندادن و فکر میکردن تو این روز باید مسابقه بزارن تا مردم رو جذب کنن!

khanoumi-IN-Blackfriday

مسابقه فروشگاه خانومی برای کاربران در روز بلک فرایدی

 

 

در این بین حتی داروخانه ها هم بیکار نشستن و سعی کردن از این فرصت برای تبلیغ فروش محصولات جنسی و محصولات زناشوئی استفاده  کنند.

darokhane-IN-Blackfriday

داروخانه ای در روز جمعه سیاه برای خرید لوازم رناشویی تخفیف میدهد !

 

مثلا مدیسه طرحی برای ۲ تا ۵ آذر آفری گذاشته که در ساعاتی نامشخص به صورت رایگان بعضی از کالا هارا قرار داده و مشخصا افرادی میتوانند به تخفیف استثنایی یا به گفته خودش رایگان برسند که نوتیفیکیشن پست های مدیسه را روشن کنند و آماده خبر ها باشند!

modiseh-IN-Blackfriday

سایت مدیسه در حراج روز جمعه سیاه آفر های ویژه ارائه میدهد

 

 

البته به نظر من مدیسه از این فرصت برای تبلیغات بیشتر استفاده کرد و این رو میتونید در محصولاتی که شامل این تخفیف عجیب غریب (محصول کاملا رایگان حتی توی آمریکا هم نمیدن :دی) میشن ببینید:

modiseh-product--IN-Blackfriday

آفر بی نظیر  لباس زیر زنانه در سایت مدیسه به صورت رایگان ! آفر یا جلب توجه ؟

اما این طرح هم با مشکلاتی مثل عدم اعتماد مردم به خرید اینترنتی ، عدم اعتماد به برند  و … روبرو شد.

نمونه هایی از کامنت های مردم در صفحه اجتماعی اینستاگرام مدیسه را مشاهده میکنید:

modiseh-comment2-IN-Blackfriday

نمونه کامنت مردم در صفحه اینستاگرام مدیسه و نشانه های نارضایتی مردم از این افر استثنایی

modiseh-comment1-IN-Blackfriday

نمونه کامنت مردم در صفحه اینستاگرام مدیسه و نشانه های نارضایتی مردم از این افر استثنایی

 

 

 

در بین این کسب و کار ها بودند سایت هایی که واقعا به صورت هوشمندانه عمل میکردن و به صورت فکورانه  سعی در جلب رضایت مشتری داشتند.

hojrak-IN-Blackfriday

فروشگاه حجرک نمونه ای از سایت هایی با اتاق فکر

 

اگر چه سطح تخفیفات با انچه در در دنیا به نام بلک فرایدی یا جمعه سیاه میشناسیم فاصله بسیار دارد اما نکته مثبت این است که در حد توانشان تهعد میدهند و قصد فریب مخاطب را ندارند.

اما حتی از نظرات مردم هم میشه فهمید که مردم ایران با جمعه سیاه ارتباط خوبی برقرار نکردند.

 

جمعه سیاه به کدام تاریخ اشاره دارد ؟

 

تاریخچه بلک فرایدی در آمریکا شروع شد و روز بعد از تکس گیوینگ یا  همون جشن شکر گذاری فروشندگان سعی در فروش محصولات قدیمی و کم فروش با مقداری ضرر برای تشویق مشتریان به خرید بیشتر و همچنین کم به اقشار آسیب پذیر جامعه با تخفیف های بی سابقه داشتن.

معمولا تخفیف های ۵۰% و ۶۰% در طول سال برای برخی اقلام عادیه و معمولا در این روز ها تخفیف های ۸۰ تا ۹۰ درصدی هم وجود داره ! به همین دلیل استقبال مردم خیلی بیشتره.

BLACK-FRIDAY-HISTORY

 

جالب اینه که اسم سیاه یا Black به  رسوایی بازار طلا، در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره داره.

 

اولین کاربرد عبارت بلک فرایدی


در قدیم در آمریکا کارگران به صورت دسته جمعی با همدیگر توافق می‌کردند، و به بهانه‌های مختلف مرخصی می‌گرفتند. بدین ترتیب، فردای روز عید شکرگزاری (روز جمعه) به کارخانه‌ها نمی‌رفتند، و تعطیلاتی چهار روزه داشتند. (پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه).

اما مثل بسیاری از کلمات دیگر زبان انگلیسی، کار برد عبارت بلک فرایدی به این صورت جا نیفتاد.

 

فلسفه بلک فرایدی از دید ویکی پدیا

فلسفه اصلی حراج جمعه تخفیف بر روی تمامی کالاها است.

تخفیفی که باعث ترغیب مشتریان برای رفع نیازهای خود با هزینه کمتر در آستانه سال نو، و خالی شدن انبار فروشگاه‌ها با حاشیه سودی کمتر است.

 

ایجاد صف های عجیب غریب و کلیپ های وایرال شده بین مردم

این کالاها باعث صف کشیدن مردم پشت درهای فروشگاه شده و حتی در بسیاری از موارد نیز تراکم جمعیت مشتریان باعث شکسته شدن در فروشگاه شد.
کالاهای با تخفیف ویژه در واقع یکی از کاتالیزورهای حراج جمعه بوده و افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند.

این کالاها عموماً از محصولات بسیار جذاب بازار نظیر گوشی‌های پرچم‌دار، تلویزیون‌های بزرگ، آخرین نسل دوربین‌ها یا آخرین و گران‌قیمت‌ترین لباس‌ها هستند که با تخفیفی باورنکردنی حتی تا ۷۰ درصد زیر قیمت اصلی خود عرضه می‌شوند.

Blackfriday-violence

طبیعی است که فروشنده برخی از این کالاها را با ضرر عرضه می‌کند و فروش انبوه آن‌ها کار غیرعقلانی است.

به همین دلیل تعداد کالاهای با تخفیف ویژه محدود بوده و عموماً در همان ثانیه‌های اول شروع حراج به پایان می‌رسند.

نتیجه بلک فرایدی در آمریکا

مسلما زمانی که قیمت برخی از کالاهای ضروری و غیر ضروری  پایین میاد افراد بیشتری میتونن بخرن و این یعنی اینکه ما به فکر همه اقشار جامعه هستیم و میتونیم با کمترین ضرر به فکر قشر آسیب پذیر جامعه باشیم.

اما سوال اینجاست که ما ایرانیا آیا ما  قبل مناسبات مثل عید نوروز و … اینکارو میکنیم یا نه؟

 

حراج جمعه سیاه در ایران

 

متاسفانه ما به عنوان ایرانی سنتی یه سری چیز هارو قبول نداریم ! درواقع اون چیز هایی رو قبول داریم که به نفع خودمونه و این یه چیز طبیعیه اما این کپی برداری باید کاملا فکورانه باشه نه کورکورانه و باید جوانب کار همیشه سنجیده شه.

به نظر من  ، ما نباید بگذاریم توی عید کودکی یا پدر و مادری حس ناخوشایندی داشته باشه از اینکه نمیتونه کالای خاصی رو تهیه کنه و ما توی به وجود آمدن این حس مسئولیم .

 

به نظر شما آیا بلک فرایدی در فرهنگ ایرانی جایی دارد؟ آیا میشه اونو در فرهنگ ایران گسترش داد؟

بازگشت به ایتدای صفحه